Jagten på Danmarks forsvundne stumfilm
I 1981 gik der et gisp gennem filmbranchen. En komplet kopi af Carl Th. Dreyers mesterværk Jeanne D’Arcs Lidelse og Død, der havde været afskrevet som forsvundet i mere end 50 år, dukkede pludselig op på Dikemark Sygehus – et hospital for sindslidende i Osloforstaden Asker. Filmens originalnegativ var gået op i flammer kort efter premieren (i 1928) i forbindelse med en brand på laboratoriet i Paris.
Det var intet mindre end et filmhistorisk mirakel, der såede et håb om flere af sin slags. For hvis Jeanne d’Arc kan skjule sig på et sindssygehospital i en norsk forstad, kan Holger-Madsens Spiritisten og Lydia (manuskript af Dreyer) så ikke også ligge skjult et lige så mærkværdigt og endnu uudforsket sted?
Kasseret kulturarv
På stumfilm.dk arbejder vi på at formidle den femtedel af den samlede danske stumfilmproduktion, som er bevaret. Resten må regnes for tabt, indtil det modsatte er bevist. Tabt fordi film var en forbrugsvare, hvor biografer og produktionsselskaber kasserede deres lagre af stumfilm, ikke mindst da lydfilmen holdt sit indtog. Stumfilmene var brandfarlige, svære og dyre at opbevare og ikke længere kommercielt interessante. Det var tilsyneladende slet ikke en overvejelse, at filmene kunne have værdi for eftertiden.
Så når vi fortæller historien om dansk stumfilm i dag, er det et puslespil, vi stykker sammen af de bevarede film, samt fotografier, breve, filmprogrammer og andet dokumenterende materiale, der har overlevet. Det er en umulig opgave at finde alle de manglende brikker, men vi håber stædigt, at nogle af de forsvundne værker ligger gemte og glemte og bare venter på at blive opdaget og vakt til live her hos os.
Flere mirakler i vente?
Vi opfordrer derfor alle, der har en mistanke om at have noget liggende, til at kigge i loftrum, kælderrum og cykelskure, i oldefars dragkiste, særligt hvis han var biografoperatør, ligesom vi håber og arbejder på, at filmarkiver i andre lande kontakter os, hvis der dukker et af vores efterlyste værker op i deres samling. Se, hvilke film vi ønsker os allermest nedenfor, og hjælp os med at lægge flere brikker til historien om dansk stumfilm.
Kontakt
Thomas Christensen |
Anne Schwartz |